Mutaties Zomernota 2024
In onderstaande tabel zijn de financiële afwijkingen in deze Zomernota opgenomen.
Bedragen in € (+= voordeel, -/- is nadeel).
ZOMERNOTA | 2024 (Zomernota) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Toelichting mutatie | |
Uitgangspunt MJB 2024-2027 | 42 | 1.525 | -324 | -95 | -87 | ||
Mutaties Zomernota 2024 | |||||||
Autonome ontwikkelingen: | |||||||
1 | Septembercirculaire 2023 algemene uitkering | 333 | 264 | 118 | 870 | 880 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Structurele gevolgen uit Najaarsnota 2023 | -21 | -21 | -16 | -16 | -16 | |
3 | Decembercirculaire 2023 algemene uitkering | 242 | |||||
4 | Stijging salarissen conform CAO (ingaande 1-1-2024) | -464 | -464 | -464 | -464 | -944 | Voor de jaren 2024 en verder hebben we rekening gehouden met een jaarlijkse loonstijging van 3%. |
5 | Ontwikkeling OZB obv werkelijke opbrengst 2024 | 20 | De werkelijke opbrengst OZB is € 19.000 hoger dan geraamd. | ||||
Mutaties: | |||||||
Financieel vitaal en bedrijfsvoering | |||||||
6 | Kantoorbenodigheden | -15 | -15 | -15 | -15 | -15 | Mede als gevolg door een stijging van het personeel de afgelopen jaren zien we een toename van deze kosten. |
7 | Vrijval kapitaallasten in programma's | 223 | 150 | 150 | 150 | 150 | Door volledige afschrijving van investeringen en vertraging in de planning van een aantal investeringen ontstaat een vrijval van kapitaallasten. |
8 | Informatiebeveiliging ISMS (licenties) | -14 | -14 | -14 | -14 | -14 | Samen met het shared service centrum (en de andere deelnemers) is de aanschaf van ISMS software voorbereid. ISMS staat voor Information Security Management System, daarin legt een organisatie een complete set aan beheersmaatregelen, processen en procedures vast met betrekking tot informatiebeveiliging om daarmee de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van informatie te controleren. Het ISMS bevat controles waarmee men de risico’s die voortkomen uit risicoanalyses en die gerelateerd zijn aan mensen, processen en systemen beheersbaar maakt. |
9 | Kwaliteitszorgsysteem (licenties) | -8 | -8 | -8 | -8 | -8 | In het kader van duurzaam toekomstig informatiebeheer starten we met de implementatie van een op IBA framework gericht kwaliteitszorgsysteem. Het betreft een pakket dat ons in staat stelt om middels een geautomatiseerde Plan-Do-Check-Act (PDCA) cyclus blijvend te monitoren in hoeverre de gemeente voldoet aan de geldende eisen met betrekking tot informatie- en archiefbeheer, afkomstig uit wet- en regelgeving en domeinspecifieke normenkaders. |
10 | iBewustzijn | -9 | -9 | -9 | -9 | -9 | Om de compliance aan regelgeving op het gebied van informatiebeveiliging en privacybescherming te vergroten, is een professionaliseringsslag nodig in de borging van bewustzijn over en naleving van aanverwante richtlijnen door de medewerkers. Die slag gaan we maken met de implementatie van een iBewustzijnsprogramma dat ons, gekoppeld aan het (nieuwe) ISMS, in staat stelt om 1) het gezamenlijk borgen van onze informatiebeveiliging naar een hoger niveau te tillen en 2) onze compliance aan normeringen op het gebied van informatiebeveiliging aan te tonen. |
11a | Functioneel beheer Microsoft 365 | -20 | In lijn met de technologische ontwikkelingen en in navolging van een aantal buurgemeenten zijn binnen Zwartewaterland in 2024 de lokale netwerkschijven naar de cloud gemigreerd. Gedurende het project is het functionele beheer op de toepassingen in de werkzaamheden van het projectteam geïntegreerd. Hiervoor is incidenteel een extra budget nodig. Na afronding van het project moet de gemeente dit zelf verzorgen. We onderzoeken of we dit structureel kunnen opvangen binnen de huidige fte's van het team Informatievoorziening. | ||||
11b | Informatiebeveiliging / iBewustzijn tlv stelpost Digitale Agenda | 31 | 31 | 31 | 31 | ||
12 | Opstellen integraal veiligheidsplan | -15 | Voor het opstellen van een integraal veiligheidsplan (IVP) is incidenteel extra budget nodig | ||||
13 | Kantoorinrichting en meubilair | -20 | Voor de huur en vervanging van meubilair is extra budget nodig. Het betreft de huur van het meubilair in het werkcafé op de 2de verdieping van het gemeentehuis. Deze kosten vloeien voort uit de pilot ‘het nieuwe’ werken. | ||||
14 | Kosten Arbo - inrichting werkplekken op medische gronden | -10 | Voor het aanpassen van werkplekken op basis van medische gronden (Arbowetgeving) zijn in 2024 extra middelen nodig. | ||||
15a | Organisatieontwikkeling (incidenteel) | -360 | -360 | -360 | Voor de organisatieontwikkeling is, aan de hand van een analyse die in de raad is gepresenteerd op 14 december 2023, een ontwikkelagenda voor de organisatie opgesteld. Incidenteel is er voorzien in een tijdelijke uitbreiding van formatie tbv Dienstverlening en Informatievoorziening. Daarnaast is een impuls voorzien in de ontwikkeling van personeel en teams (o.a. casus- en initiatievenregie, digitale vaardigheden, persoonlijk opleidingsbudget, opgavegericht werken, projectmatig werken, competenties voortvloeiend uit de waarden als samenwerkingsgericht, dienstverlenend). | ||
15b | Kantoorinrichting en organisatieontwikkeling ten laste van algemene reserve | 0 | 360 | 360 | |||
Dekkingsmiddelen | |||||||
Effectieve samenwerking bestuur en omgeving | |||||||
16 | Loonstijging college van B&W (zie CAO gemeenten) | -6 | -6 | -6 | -6 | -9 | |
17 | Verhoging vergoeding raadsleden | -18 | -18 | -18 | -18 | -27 | |
Positieve gezondheid, participatie en preventie | |||||||
18 | Vrijval beschermd wonen | 785 | De uitvoering van beschermd wonen was tot en met 2023 belegd in regionaal verband. Vanuit de regio is er een positief saldo op beschermd wonen en dit is verdeeld op basis van een vaste verdeelsleutel over de gemeenten. Dit positieve saldo wordt onder meer veroorzaakt doordat cliënten een beschermd wonen plek kunnen weigeren, hierdoor blijven ze op de wachtlijst en zijn er minder uitgaven beschermd wonen. De kosten in de overbruggingsperiode (die hierdoor toeneemt) komen voor de gemeente mogelijk terecht in bijvoorbeeld WMO begeleiding en Jeugdzorg. Dit cijfer komt uit de bestuurlijke rapportage maart 2024. | ||||
19 | Update IHP | -16 | Het huidige IHP is in 2020 vastgesteld en moet periodiek geupdate worden. De uitkomsten hiervan delen we begin 2025 met de raad. Bij het updaten worden wij ondersteund door een extern bureau. De kosten hiervan worden geraamd op € 16.000. | ||||
20 | Beschermd wonen | 180 | 159 | 151 | 151 | 151 | Beschermd wonen is per 1 april 2024 niet meer in regionaal verband geregeld maar toegang is lokaal georganiseerd. De inschatting was dat we hierdoor een nadeel op beschermd wonen zouden realiseren. De verwachting is nu dat beschermd wonen tenminste budgetneutraal moet kunnen worden uitgevoerd. We hebben de budgetten hierop aangepast. |
21 | Maatschappelijke opvang | -15 | -15 | -15 | -15 | -15 | Door indexering is bijdrage te laag geraamd. Deze stellen we bij vanaf 2024 |
22 | Veilig Thuis | -20 | -20 | -20 | -20 | -20 | Door indexering is bijdrage te laag geraamd. Deze stellen we bij vanaf 2024 |
23 | Buurtkamer Plus | -36 | -36 | -36 | -36 | -36 | Sinds 2019 kennen we de Buurtkamer Plus in onze gemeente. Gestart in Hasselt. In 2024 is de Buurtkamer Plus geopend in Zwartsluis en in Genemuiden. In alle drie de kernen voorziet het in eeen grote behoefte. Het is een opvangplek (inclusief maaltijd en nazorg) voor bijvoorbeeld mensen met (lichte) dementie, niet aangeboren hersenletsel en psychische problematiek. Er is ook sprake van respijtzorg, waardoor mantelzorgers worden ontlast. Deelnemers worden geactiveerd tijdens de activiteiten, bijvoorbeeld voor de maaltijdbereiding. Er is nu een dekkend systeem per kern aanwezig. Omdat er sprake was van pilots, is er geen structurele financiering opgenomen in de begroting. |
Betaalbaar bouwen voor verschillende groepen | |||||||
Vitale economie, beleefbare kernen en landschap | |||||||
24 | Pachtopbrengsten | 97 | 122 | 122 | 122 | 122 | Aanpassing pachtprijzen - stijging reguliere pacht met 22% |
25 | Saneren bodemverontreininging Parallelweg | -35 | Bij het project Parallelweg is bodemverontreiniging naar voren gekomen. Binnen het projectbudget is geen ruimte om de sanering te bekostigen. We vragen hiervoor eenmalig extra budget om de sanering te bekostigen. | ||||
Bereikbaar en verkeersveilig | |||||||
Duurzaam en toekomstbestendig | |||||||
Onderhoud op orde, veilige wijken en buurten | |||||||
26 | Inzet middelen voor Wet goed verhuurderschap | -16 | -16 | -16 | -16 | -16 | Voor de uitvoering van de Wet Goed Verhuurderschap heeft Zwartewaterland via de algemene uitkering in 2023 structurele middelen ontvangen (á € 16.000,-). Op basis van deze wet kan een inwoner melding maken van ongewenst verhuurvergedrag. De middelen zullen ingezet worden voor het afhandelen van deze meldingen. |
27 | Voordeel energielasten obv huidige tarieven | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 | Op basis van de gecontracteerde verbruiken en het prijspeil per maart/april 2024 lijkt het verantwoord de budgetten voor energiekosten met € 175.000 te verlagen. De energieprijzen blijven fluctueren daarom blijft het momenteel lastig om een betrouwbare raming van de structurele lasten te maken. |
28 | Implementatie natuurwetgeving (gedragscode soortenbescherming) | -20 | Wij willen zorgen voor behoud en herstel van biodiversiteit in de openbare ruimte van de gemeente Zwartewaterland, nu en in de toekomst. Dit doen we door te handelen volgens de gedragscode ‘soortbescherming gemeenten’, waarmee negatieve effecten op lokale populaties van beschermde dieren en planten inzichtelijk zijn gemaakt en worden voorkomen of beperkt. Hiermee wordt behoud en herstel van biodiversiteit geborgd en zorgen we aantoonbaar voor soortbescherming in het kader van de Wet Natuurbescherming (nu onderdeel van de Omgevingswet). Voor de implementatie is hiervoor een incidenteel budget nodig van € 20.000. | ||||
29 | Extra onderhoudskosten inrichten/inzaaien terrein Haven De Belt | -15 | Het terrein naast haven De Belt ligt vol met puin en daarnaast is er door het hoge water veel riet aangespoeld. We willen graag dat de omgeving van haven De Belt passanten uitnodigt om aan te leggen. De extra onderhoudskosten voor het inrichten en netjes maken van het terrein zijn niet begroot en worden incidenteel voor 2024 in de begroting opgenomen. | ||||
30 | Onderhoud Groen, onderdeel maaibestek | -50 | -50 | -50 | -50 | -50 | Er heeft een nieuwe aanbesteding van het maaibestek plaatsgevonden waarin o.a. het ecologisch bermbeheer een plek heeft gekregen. Naast het maaibestek zelf heeft de gemeente nog andere kosten zoals het afvoeren van het groenafval waarvoor kosten gemaakt moeten worden. Het totaal van de kosten van uitvoering maaibestek blijkt € 50.000 hoger te zijn dan in de begroting is opgenomen. De begroting wordt structureel met dit bedrag bijgesteld om het maaibestek op het afgesproken beeldkwaliteitsniveau uit te voeren. |
Transparante en toegankelijke dienstverlening | |||||||
31 | Tijdelijke ondersteuning burgerzaken | -20 | Het ministerie stelt een prognose op voor het aantal reisdocumenten dat uitgegeven danwel vernieuwd moet worden. Uit deze prognose blijkt dat er komende jaren meer reisdocumenten zullen worden aangevraagd dan in de afgelopen jaren. Dit betekent een extra belasting voor het team burgerzaken. Deze stijging wordt veroozaakt doordat paspoorten en identiteitskaarten met ingang van 2014 voor het eerst 10 jaar geldig waren nu vervangen moeten worden. Om deze piek op te kunnen vangen is tijdelijk capaciteit noodzakelijk. De kosten hiervan worden geraamd op € 20.000. In de Kadernota 2025-2028 wordt een plan voor de komende jaren opgenomen. | ||||
32 | Externe ondersteuning doorontwikkeling burgerzaken | -42 | Binnen het team burgerzaken heeft er in 2023 onder begeleiding van een extern buro een onderzoek plaatsgevonden met als insteek om de team toekomstbestendig te maken. Om invulling te geven aan de uitkomsten van dit onderzoek stellen we voor dit externe buro voor nogeens 6 maanden in te huren (kosten ca. € 42.000). Met als doel om de huidige coördinator te coachen en te begeleiden zodat zij zelfstandig het toekomstbestendigheidstraject kan uitrollen. | ||||
Werken volgens de bedoeling van de Omgevingswet | |||||||
33 | Omgevingsdienst Ijsselland | -53 | -55 | -55 | -55 | -55 | De ODIJ heeft eind maart een begrotingswijzging voor de begroting 2024 gepresenteerd. Hieruit blijkt dat zij voor 2024 naar verwachting € 911.000 meer kosten zullen maken. Voor de gemeente ZWL betekent dit dat de bijdrage voor 2024 met € 55.000 toeneemt. Een deel hiervan heeft een structureel karakter en werkt door in de Kadernota 2025-2028. |
34 | 0,5 fte uitbreiding ivm accounthouderschap ODIJ | -24 | -48 | -48 | -48 | -48 | Het accounthouderschap van de omgevingsdienst vergt ruim twee dagen in de week. In de loop van dit jaar moet het VTH beleid geupdatet en opnieuw worden vastgesteld incl. het bijhorende uitvoeringsprogramma. Door de beperkte capaciteit en een toename van taken binnen het team VTH is het niet meer mogelijk om dit binnen de bestaande formatie op te vangen en deze dient dan ook te worden uitgebreid met 0,5 fte (schaal 10). De uitbreiding zal eerst middels een externe worden ingevuld. Deze zal tijdelijk het accountanthouderschap op zich nemen en zorgendragen voor een goede borging binnen het team. Voor de 2024 zullen de kosten naverwachting € 24.000. Maar de structurele kosten worden geraamd op € 48.000 per jaar. |
Saldo Zomernota 2024 | 755 | 1.632 | -367 | 614 | 140 |